Klachten, bezwaar en beroep

Wanneer iemand een klacht of bezwaar indient, moet dit op de correcte wijze worden afgehandeld. Zo voorkomt u conflicten op de lange termijn. ExamAssist kan met haar eigen onafhankelijke Beroepscommissie optreden als extern partij en mee werken aan een passende oplossing.

Hoe werkt het?

Onderwijsinstellingen hebben, net als andere instellingen, organisaties en bedrijven, te maken met klachten, bezwaren en/of beroepsprocedures. Maar wat is het verschil en wat voor impact heeft het op u?
Een klacht is een uiting van ontevredenheid. Gelukkig kunt u met een goed gesprek meestal tot een passende oplossing komen. Anders is mediation vaak een goed alternatief. Bij een bezwaar is de bezwaarmaker het niet eens met de uitspraak van de onderwijsinstelling of examencommissie. Wanneer het bezwaar toegekend is kan de bezwaarmaker in beroep gaan. In dat geval zal een onafhankelijke Beroepscommissie van de onderwijsinstelling het bezwaar in behandeling nemen.

ExamAssist heeft een eigen, onafhankelijke Beroepscommisie, die het bezwaar kritisch onder de loep kan nemen en bepalen of deze terecht is. Op deze wijze helpen wij u tot een passende oplossing te komen.

Onafhankelijk

Onze eigen, onafhankelijke Beroepscommissie denkt graag kritisch mee over het ingediende bezwaar en houdt het gehele proces tegen het licht; is het bezwaar gegrond, hoe zijn procedures doorlopen en is de geboden oplossingen afdoende?

Expertise

Wij hebben jaren ervaring met klachten- en bezwarenafhandeling en hebben al vele instellingen en organisaties op deze manier geholpen. Hierdoor zijn wij bekend met alle procedures en kunnen adequaat reageren op ieder situatie.

Resolutie

Het is voor alle partijen fijn als er een passende oplossing gevonden wordt wanneer er een bezwaar is ingediend. Onze Beroepscommissie doorloopt het proces, zodat u gerust kan zijn van een adequate afronding van alle bezwaren.

Klachten

Een klacht is ook een uiting van betrokkenheid. Binnen het onderwijs wordt veel mondeling geklaagd, maar opvallend weinig klachten komen volgens procedure bij de examencommissie terecht. Op grond van een klacht kan een examencommissie binnen de eigen organisatie het daadwerkelijke verloop van examens onderzoeken en verbeteren. Een klacht geldt binnen het bedrijfsleven niet voor niets als een gratis advies! ExamAssist moedigt een omgeving aan waarin klachten ingediend kunnen worden en helpt graag aan een correcte afhandeling wanneer dat gebeurt.

Meer weten over de mogelijkheden?

Ondersteuning voor het onderwijs

ExamAssist is de ‘linking pin’ aan zowel de onderwijs- als aan de examineringszijde voor onderwijsinstellingen, waardoor deze worden ontzorgd en tevens verzekerd zijn van een sluitend kwaliteitssysteem.
Hiermee kunnen onderwijsinstellingen in één klap voldoen aan alle eisen die de Inspectie van het Onderwijs verlangt.